Sunday, October 25, 2009

kek mentega zebra


kek ni dibuat disebabkan nak tebus balik rasa syok sendiri semalam...ehehh...sebab kek yang dibuat semalam tidak mendapat sambutan hangat dari anak2...maka hari ni aku buat la kek mentega zebra yang sampoi je...aku guna resepi kod 4112...eheheh..resepi asas kek mentega.resepi ni asalnya kawan aku punya, then aku 'zebra'kan dia..ehhe....

bahan2:

4 biji telur
1 cawan gula
1 cawan marjerin/mentega
2 cawan tepung gandum

1 st esen vanila
1 st baking powder
1 st soda bikarbonat
1 st serbuk koko


cara2:
1. panaskan oven pada suhu 180 darjah .
2. putarkan mentega dan gula sehingga putih dan kembang.
3. masukkan telur satu persatu.
4. masukkan esen vanila, then tepung gandum beserta baking powder dan soda bikarbnat.
5. biarkan adunan sebati.
6. bahagikan adunann kepada 2 bahagian. ..satu biarkan warna asal, satu lagi campurkan dengan satu sudu kecil serbuk koko..kalau nak power lagi letak sikit lagi emulco koko..
7. pasti tu letakkan satu adunan asal kat tengah2 loyang, then ambil adunan koko pula, letakkan di tengah2 loyang juga di atas lapisan pertama tadi...selang selikan warna adunan itu sehingga habis...
8. bakar la sehingga 40 minit atau sehingga tak lekat kat lidi yang dicucuk...

yang ni baru dapat sambutan hangat dari anak2..anak2 aku memang tak suka kalu dalam kek ada jem ke, kismis ke, buah prune ke, haw flakes ke...yang aku ni dah lama betoi dah nak buat kek lapis haw flakes ni....bleh buat..tapi tu la syok sendiri...ehehhh..tapi kalu semangat dah berkobar2 tu datang, akku buat gakk,..syok sendiri pun tak pe la..yang penting mesti cuba...



dalam banyak2 buat kek, sebenarnya yang paling best buat kek lapis la....sebab:
1.colornya yang warna warni...
2. bukti kesabaran
3. bukti kegigihan
4. bukti kerajinan...ehehehhehh...

bila jadi puas hati, kalu tak jadi makan hati...ehehheh

No comments:

Post a Comment