Monday, October 5, 2009

nasi minyak


Hari ni cuba buat nasi minyak pula. Teringin plak nak makan nasi minyak buatan sendiri ni. Dah lama dah nak buat, tapi tak terbuat2…eheh..first time ni…kira jadi juga. Aku memang apa2 pun kalau first time buat mesti selalu jadi, yang tak jadinya second time. Third time jadi balik...macam nak suruh buat sekali je seumur hidup. Nasi minyak ni aku gandingkan dengan kari ayam je…jelatah ke, sayur dalca ke tak sempat nak buat…sebab sebelum tu aku dah pulun masakkan sup ketam untuk hubi yang deman…

Resepi nasi ayam ni aku dah buat servey kat tenet nih…last2 aku pilih yang suzi punya sebab itulah yang paling senang dan aku dah biasa dengar resepi cam ni..rasa2nya berjaya la kot….supaya aku bleh buat lagi lain kali ., so, C&P kat sini la ye…

Bahan Utama:- (sukatan utk 5 orang)
3 cawan beras - basuh dan toskan.
3 cawan air

Campuran Minyak:-
Suzi ada banyak cara, tapi saya paling suka cara D:

Cara D:
1/2 cawan minyak masak biasa
3 sudu besar minyak sapi

tapi next time nak try ¼ cwn minyak sapi je..tak nak campur minyak lain.

Bahan Tambahan:-
1 labu bawang besar (dihiris/dimayang)
3 ulas bawang putih (dihiris)
4 cm halia (tumbuk/hiris)
Daun pandan
sedikit kulit kayu manis
buah pelaga
bunga cengkih
bunga lawang
3 sudu kecil garam
3 sudu kecil gula
1 cawan susu cair

Cara Memasak:-
Panaskan kuali, tumis semua bahan dengan minyak pilihan hingga garing. Tuangkan tumisan ke dalam periuk elektrik yang telah diisi sukatan air. Masukkan gula dan garam dan biarkan mendidih. Masukkan susu dan rasa airnya. (Jangan dibiarkan air mendidih lama sangat). Kemudian masukkan beras yang ditoskan tadi. Kacau rata dan tutup periuk. Biarkan nasi tanak seperti biasa. Bila nasi sudah mengering, taburlah kismis/kacang gajus goreng. Boleh juga ditaburkan daun sup/daun ketumbar.


Kari ayam mudah






Kari ayam ni cuba guna resepi dari tulip@myr....tapi ada ubah sikit ikut acuan aku..ehehhehh..mengikut apa yang kat dapurku tuh. Inilah resepi nya :
Bahan-bahan ( 8 org )

• * Bahan dikisar halus *

• 20 tangkai lada kering –ganti lada giling je
• 4 biji lada besar merah – tak letakpun demi anak2
• 7 ulas bawang merah –aku letak sikit je, malas nak kupas..
• 4 ulas bawang putih – sama je di atas…sikit je
• 3 cm halia
• 3 cm kunyit hidup @ 2 sk serbuk kunyit –tak letak juga
****aku tak kisar pun….ehehhe…kes nak cepat
• * Bahan disangai dan dikisar sekali*
• 1 1/2 sb ketumbar
• 1 sb jintan halus
• 3 biji buah keras – tak letak juga
****aku tak kisar juga, tumbuk dengan ala kadar je….ehehhe…kes nak cepat

• * Bahan yang lain *
• 1 ekor ayam potong 12
• 1 labu bwg besar dimayang
• 2 sb rempah kari daging dibancuh sedikit air
• rempah tumis 4 beradik
• 1 sk halba - tak letak juga
• 1 sk biji sawi – tak letak pun
• 1 cwn santan pekat & 2 1/2 cwn santan cair
• 2 keping asam gelugor
• 3 tangkai daun kari – tak letak juga
• 2 biji ubi kentang
• 1/4 cawan minyak utk menumis
• garam,gula & serbuk perasa

***walaupun banyak tak letak, tapi rasa sedap juga…kalau letak semua bahan mesti lagi sedap nih..
Cara-cara
1. Panaskan minyak, tumis bawang besar hingga kekuningan & pastikan jgn sampai hangit
2. Masukkan rempah tumis 4 beradik, biji halba, biji sawi, daun kari, rempah yg dikisar serta rempah kari daging. Tumis hingga wangi.
3. Masukkan ayam & ubi kentang. Gaulkan ayam & kentang hingga bergaul rata dgn rempah tumisan biarkan lebih kurang 10minit denagn api sederhana.
4. Masukkan garam,gula,serbuk perasa,asam gelugor serta santan cair. Tutup periuk dan didihkan hingga ayam lembut.
5. Apabila ayam sudah lembut,masukkan santan pekat. Kacau perlahan dan kecilkan api.
6. Dengan api kecil, masak lagi selama 10 minit. Siap.

No comments:

Post a Comment