Sunday, October 25, 2009

kek hari jadi


ni yang aku boring ngan kamera murah nih...blur je gamba ni...

sebenarnya bukannya kek hari jadi yang special pun...cuma kek ni dibuat pada hari lahir sendiri atas ddasar syok sendiri je....sebabnya dah lama dah dok intai resepi ni ...masa mula2 dengar pasal kek lapis bumi ni masa diorang buat promosi tempahan untuk kuih raya hari tu....tapi aku ni ek sikit je...sebab aku rasa aku boleh buat kek lapis gitu...eheheh..then terjumpa resepinya di dapur hasue....copy la resepinya...pastu perap lebih kurang sebulan...then jumpa lak resepi sama di dapur ima yang juga dari hasue...sama la tu...maka semangat pun aku berkobar2 la nak cuba resepi ni...semua bahan dah ade ...tunggu on je...pastu aku buat hari ni...maka jadi la dia kek lapis bumi hari jadi...ehehh..tapi rasanya sedikit bittersweet...mungkin sebab semangat aku yang terlalu membara masa aku masukkan nescafe tu...maklum la dah lama tak bau nescafe ni..walaupun aku ikut sukatannya 6 sudu besar, tapi aku bubuh 6 sudu besar penuh...tahap maxima...tu pasal pahit sikit..aku memang la suka rasa pahit nescafe tu tapi anak2 tak berapa excited sangat...tu la syok sendiri.....

moral of making layer cake...

1. nak buat kek lapis ni memang kena banyak sabar...sekarang baru aku tau...sebenarnya kek lapis ni boleh menunjukkan kesabaran individu yang membuatnya...semakin banyak lapisannya, semakin tinggi tahap kesabaran insan itu...ehehh..hipotesis ni....
2. kek lapis ni hanya dihasilkan oleh insan2 yang rajin je....ehehehh...

walaupun aku penah buat kek lapis biskut marie kukus dan kek lapis prune( lama dulu sebelom zaman snap gamba lepas masak ni...eheh), tapi tak sehebat kek lapisan bumi ni...ehehh...


conclusion:
jadi sesiapa yang penah dan selalu buat kek lapis ni, maka dia adalah insan yang tinggi kesabarannya dan seorang yang rajin....tahniah...
****saje nak perasan gak nih...ehehh..

resepi ni dari hasue..
Bahan2 (8" x 8")
• 450g Mentega (sy guna golden churn)
• 1 Gelas / 180g gula halus-boleh kurangkan ke 3/4 gelas kalo x suka manis
• 2 / 220g Gelas tepung gandum
• 10 Biji telur
• 1 Tin sederhana seri kaya-boleh guna tin kecil kalo nak kurang manis,tp gula jgn kurgkan
• 1 Tin kecil susu pekat manis-dalam 10sudu makan
• 3/4 Cawan serbuk nescafe(campurkan dengan 1 sudu air panas untuk mencairkannya)-tambah browning sugar untuk pewarna tambahan[optional]
• 1 Sudu makan esen vanilla
• Sedikit Pewarna Hijau dan Kuning ( yang hijau aku tukar color merah)
Cara-cara
1. Pukul mentega dan gula halus sehingga kembang(putih).
2. Masukkan telur satu-persatu..(sambil adunan masih dipukul dgn kelajuan sederhana)
3. Masukkan esen vanila,seri kaya dan susu pekat manis dan diadun sekata..
4. Setelah itu,masukkan pulak tepung gandum.. (pastikan tepung dah diaayak)
5. Bila adunan dah sebati,bahagikanlah kpd 3 bahagian.. (i)warnakan hijau (ii)warnakan kuning (iii)masukkan nescafe(letak browning sugar untuk warna lebih gelap)
6. Ambil 1 cawan adunan hijau,kukus di dalam loyang yg sudah dioles mentega atau dilapik kertas minyak.
7. Lepas tu ambil pulak 1 cawan gak adunan nescafe,kukus lagi. Diikuti adunan kuning. Ulang lagi warna hijau,nescafe dan kuning sampai habis..
8. Masak selama 1jam-1stgh jam selepas lapisan terahir dikukus.

1 comment:

  1. Sedapnya kek. Kalau ada lebih telefonlah akak nak merasa juga keke tu. Nak buat sendiri tak pandai dan ada sbanyak "M" dalam diri

    ReplyDelete