Thursday, June 10, 2010

kek blackforest

teringin sangat nak buat kek blackforest ni selepas tengok kek blackforest kak fzi hari tu...terliur....eheheh...selepas survey beberapa resepi saya pun buat la.... ini cubaan pertama saya untuk kek hutan hitam ni..
langkah pertama : mula- mula buat kek span coklat dulu. saya guna resepi tempoh hari juga.
Baru je masak terus balqis nak, tu pasal kek tu terpotong sikit kat tepi tu.....pastu tu banyak lagi la tangan2 kecil yang cubit sikit2 kek ni....memang banyak cabaran sementara nak tunggu kek ni sejuk.



satu potongan untuk iskandar...selepas kek span coklat tadi dipotong dua, letak bluberry dan icing, letak sikit coklat hirisan, coklat rice pun sikit je yang tingggal, ceri...siap laa...ala kadar je untuk anak2 saje..

langkah kedua: inti blueberry..yang ni saya beli dalam tin je...
langkah ketiga: creamnya...
mengikut sumber yang saya baca beli je non-dairy cream- pastu putar...
tapi saya dah terlebih putar.....pastu tu baru jumpa info ni:
AMARAN: jangan terlebih pukul adunan kerana ada jenis whipping cream yang akan cair semulajadi,cukup memadai jika ia kembang , gebu dan likat……
pastu yang ni pula:
Dairy whipped cream= cream yang tak manis
Non-dairy wipped cream= cream yang dah sedia manis..
hmm...saya dah beli dairy whipped cream, memang tawar la...nak kena tambah gula..tapi dah terlambat sebab cream saya dah cair dan berketul2......iskhhh..
akhirnya , saya terpaksa guna lebihan icing yang dibeli tempohari . nasib baik cukup untuk kek yang kecik tu...chocolate rice pn tinggal sikit je, buah ceri bertangkai takde..saya ganti dengan ceri biasa...
mungkin next time cuba lagi...tapi akan cuba resepi lain pula...dan cream yang diputar sendiri ...ehehhe...

3 comments:

  1. Salam cikgu...
    Woahhh... dah siap pun kek black forest sebijik...mmmm best nyer cikgu... tengok pun dah tau best! Puas hati kan cikgu kalu wat sendiri...anak2 boley ulang makan.. :)

    ReplyDelete
  2. salam kak fzi...
    memang puashati wat sendiri, nak makke pun bole puas2...tapi banyak lagi la perlu belajar nak buat kek ni. Kek saya ni tak black sangat...ehehheh...

    ReplyDelete
  3. salam ,, sent resipi dekat saya , saya cari resipi tak jumpa la plk :)

    ReplyDelete