Thursday, March 31, 2011

kuih keria @ donut...

salam hari khamis...hari ini saya tak bercadang pun nak buat kuih keria ni...tapi diberi sebagai homework oleh seorang rakan...huhuhu...terpaksa la buat. Seumur hidup , saya tak pernah buat kuih ni..,makan tu selalu la juga. Hari ni pagi2 lagi, rakan saya ni bagi tau dia nak datang ke rumah saya tengahari ni untuk buat demo masak tengahari dengan menu nasi ayam!!!...wow...terharu dengar ...bukannya dia datang nak tunjuk resepi nasi ayamnya tapi nak tunjuk skill masak dengan cepat dalam masa yang suntuk..(maklumla kami rehat sekejap je waktu tengahari)...sempat ke nak buat nasi ayam...?? pastu sambung kerja ballik..tak letih keee...ishkk... tapi disebabkan yang begitu bersungguh2 maka saya ok aje...mana la tidaknya, masa dia bagitau saya tu dia sudah siapkan semua.....semua bahan2 untuk nasi ayam.....siapa la tak rasa terharu bila rakannya buat gini......
sampai je kat rumah saya, terus dia menuju ke dapur...ambil pisau potong ubi....saya bertanya kepadanya, kenapa potong ubi, bukan ke nak buat nasi ayam?? Dia jawab 'ini untuk minum petang...'....haaaa....siap ngan minum petang ke??? kemudian dia rebus ubi tu dengan pressure cookernya....(dia bawa dari rumahnya juga).
lepas tu baru la kami masak nasi ayam . dalam masa 40 minit, dia sudah siap masak...dan terus balik...datang sini masak kat kami je.....hebatnya rakanku seorang ni...terharu sangat2..terima kasih banyak2...dalam masa 40 minit tu banyak tips yang dia ajar pada saya.... sebelum dia balik, sempat dia bagi homework... 1. ubi yang mula2 dia rebus tu, saya kena buat kuih keria...tapii tak payah buat gula sira...buang masa katanya. blend je gula tu...buat macam donut.. 2. buat jus karot....karot pon dia yang bawa juga...

ubi yang telah direbus tadi , kena lenyekkan dan campur dengan gandum.....ni main agak2 aje la..mana ada sukatan.


lepas tu, berpeluh la pula nak buat bentuk cam donut tu kalo tak guna acuan donut...

gamba nasi ayam tak sempat nak snap...cepat sangat kejadian 'ngap' tengahari tadi...ehehe tq...kak satirah.. my super woman.... saya memang sentiasa kagum dengan kak satirah...sifuku..

No comments:

Post a Comment