Sunday, March 20, 2011

oreo ciskek


salam ...setelah sekian lama menyimpan hasrat nak buat kek ni, akhirnya tercapai juga...hmmm..bila dah dapat buat tak semestinya jadi walaupun dah ikut semua sukatan dan cara dari tuan punya resepi asal..(bukan semua pun.., ada bahan yang takde kena ganti dengan bahan lain.itulah puncanya tak berapa nak jadi)..resepi ni dari kak ummi dari kuantan...tq untuk resepi ni. lain kali kalau nak buat kena ikut betul2...ehhehe...dugaan..
banyak halangan masa nak buat kek ni...
1.
mula2 biskut oreo ni...lepas beli siap sorok pn , berjaya dijumpai si tangan kecik kat rumah ni. bukannya niat nak sorok makanan tapi dalam nak menjayakan misi ni terpaksa la sorok. kalau tak, beli abis, beli abis...bila baru dapat buat...akhirnya, saya beli banyak2...sorok pun ada juga...eheh..
2.
ke dua ...berputar2 cari sour cream...susahnya benda alah ni nak jumpa ngan saaya..jadi kalau mengikut sifu saya dulu...kalau tak ada , boleh ganti ngan jus lemon...hmmm..tapi banyak mana baru nak sama rasa ngan sour cream ni...
ini lah antara faktor penyebab ciskek ku ni rasa macam terlebih 'sour'....
walau apa pun bukan salah resepi ni...
resepi ciskek kak ummi:Dari homesweethome-kak ummi kuantan
Oreo cheese cake
Bahan:-
30 keping oreo cookies (buang cream tengah) - kisar halus
1/4 cawan butter - cairkan
Bahan Filling:-
16 oz (2 cawan) cream cheese - lembutkan
1/2 cawan gula halus
1/2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan sour cream
2 biji telor
1 cawan oreo yang dicincang halus

Cara Menyediakan:-
Base :- gaulkan oreo kisar dengan butter cair rata-rata. Tekan dalam loyang yang telah digris dan dialas. Pre-heat oven pada suhu 180 Celcius.
Filling:- Pukul cream cheese, gula dan esen vanila dengan kelajuan sederhana hingga benar-benar sebati. Masukkan sour cream dan pukul sebati. Masukkan telor satu persatu dan pukul sebati. Kemudian masukkan oreo yang telah dicincang halus tadi, kaup balikkan hingga rata. Bakar secara "steam bake" (letak loyang adunan dalam loyang lain yang berisi air) pada selama 45 minit/hingga bahagian tengah benar2 masak. Sejukkan sekurang-kurangnya selama 4 jam/bermalam.


tapi ciskek ku ni masih ada rupa ciskek...jadi tengok aje la..tak payah rasa..tak sanggup nak ambil gamba banyak2...

No comments:

Post a Comment