Thursday, December 3, 2009

bergedel daging


dah lama tak buat bergedel daging ni..sedap,senang,sempoi..3 's'. Tiap kali buat mesti sedap....ehehhh..syok sendiri. Nak buat cam ne dah memang aku suka sangat berdegel yang aku buat tu....resepi aku amek dari collegue aku ...kak arah alang endut..sifu aku , dulu kini selamanya....ni yang dia ajar kat aku;
hmm...dia cakap bahan je, bukan kuantitinya. Aku pandai sendiri je main bubuh dan taram masuk ikut suka aku...pastu jadi sedap....

bahan-bahannya; sudah semestinya daging, ubi kentang, lada hitam, bawang putih, bawang merah, daun bawang, daun sup, tepung jagung 1 sudu dan telur 1 biji juga unuk dicelup sebelum goreng nanti dan sedikit garam.
biasanya aku guna 1 mangkuk kecil daging yang dicincang halus. pastu tu aku goreng ubi kentang yang dihiris nipis--nipis. kalau dipotong besar nanti susah nak masak dalamnya sebab nak goreng ..takut masak luar je. kalau nak rebus pun tak pe.ikut suka la ..tapi aku suka yang goreng...special skit..ubi kentang ni aku agak2 je dalam 4-5 biji cukup la..pastu tu aku kupas bawang putih, bawang merah dan tumbuk halus sekali dengan lada hitam...lada hitam ni kalau nak power letak banyak, tapi aku letak segenggam kecik je...pastu gaul la semua tu..daging , bahan yang ditumbuk tadi, daun bawang dan daun sup yang dipotong kecik2 dan juga ubi kentang yang sudah digoreng dan dilenyek...masa nak gaul tu letak la satu sudu besar tepung jagung dan jangan lupa garam secukup rasa.Buatkan bentuk bulat2 leper...kecik2 je..sebab senang nak ngap..ehhe...dan nampak banyak.last sekali celup telur dan goreng dengan api perlahan...kalu api kuat nanti cepat hangus dan hangit..nanti tak sedap lak...pastu sedia untuk dingap.....

No comments:

Post a Comment