Wednesday, December 9, 2009

ayam percik


masak untuk dinner. puas pikir apa la nak masak dengan ayam ni....sebab yang suka ikan, aku dan zulaikha je..yang lain ayam..jadi kena banyak pikir pasal lauk ayam la...pagi tadi jumpa resepi ni., terus try. rasa ok la bole tahan, bagi aku sedap la..zulaikha yang tak suka ayam pun bole berselera seketul besar kat dalam pinggannya...ehehhe..hubi cam biasa, komen ok je..kalau dia kata ok means..'C' la..kalau dia kata sedappppp..means 'A++' . kalau dia kata 'bole tahan la' means 'C-'. tapi aku tak kisah sangat komen hubi aku tu.. sebab citarasa aku ngan dia lain. kalau aku rasa sedap, dia rasa tak sedap. .kalau kalau rasa tak sedap , bagi dia sedap. Jadi bila dia rasa tak sedap yang aku masak tu means....sedapp la masakanku itu...ehehh...
ini resepinya:
Sumber: Jurumasak Masakan Melayu, Hotel Grand Continental Kuala Lumpur, Chef Harun Mat Yusop

Bahan-bahan:
1 ekor ayam (1 kg), dipotong empat
1/2 cawan minyak masak
2 cawan santan yang diambil daripada sebiji kelapa
Garam secukup rasa
1/2 cawan gula
2 keping asam keping

Bahan kisar:
5 batang serai
2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
50 g halia
5 tangkai cili kering, direbus sehingga lembut
2 biji buah keras
50 g kunyit hidup
****serai ( aku tambah sendiri)

Cara membuatnya:
1. Bersihkan ayam yang telah dipotong dan lumurkan garam secukup rasa dan lima camca besar bahan kisar pada ayam tadi. Perapkan hingga lebih lima jam.
2. Panaskan minyak di dalam kuali dan tumis bahan kisar sehingga naik bau.
3. Kemudian masukkan santan, garam, gula dan asam keping. Kacau sehingga pekat.
4. Keluarkan ayam yang diperap tadi dan panggang ia di atas bara sehingga separuh masak.
5. Kemudian celupkan ia ayam di dalam kuah percik.
6. Panggang sekali lagi sehingga ayam masak sepenuhnya. Enak dimasak bersama kuah percik sesuai untuk berbuka puasa.

No comments:

Post a Comment