Friday, November 13, 2009

puding triffle


Puding ni dah lama tak buat...kali ni buat sebab ada lebihan kek tempoh hari yang tak habis2...last2 ku kutip saki baki kek mentega zebra hhijau..(anak2 tak makan sangat sebab jalur2 hijau.. sebab sebelum tu kubuat jalur coklat, cepat je licin) dan kek coklat . puding ni patutnya letak kek gulung lagi sedap..resepi asal ku ambil dari collegue aku 10 tahun lepas...hariati namanya...rindunya kat dia sebab dia dah lama pindah tempat lain...tie, resepimu ni masihku guna pakai lagi ye...cuma tang kastad tu memang dia dok lembik gitu gak...memang dia lembik kan....
sepatutnya puding ni jadi 3 lapis...tapi kali ni aku buat jadi 2 lapis je...sebabnya kek saki baki tu sikit...maka aku tak dapat nak padatkan ia...jadi, bila aku tuang kastad kat atasnya ..(yang sepatutnya jadi lapisan ke 2).., maka kastad itu akan menenggelamkan kek aku yang ciput tu...maka jadi la lapisan pertama tu lapisan kastad yang mengandungi kek...ehehh..versi lain la ni..jelly tak de aku ganti ngan agar2..keras la skit dan rasanya manis, kalu letak jeli masam2 buah gitu...tapi rasanya masih sedap...sebab masih ada gabungan kek, kastad dan agar2..

ini la resepinya...

bahan2
lapisan bawah
kek gulung...kalau takde boleh ganti dengan kek mentega

lapisan tengah( kastad)
6 sudu kastad
1 cawan gula
1 tin susu cair
2 gelas air

lapisan atas
fruit cocktail
jelly nona

cara:
1. susun kek gulung yang dah dipotong..susun rapat dan padat.
2. lembabkan kek itu dengan air buah cocktail.
3. masak lapisan tengah tu...selepas campurkan semua bahannya...sehingga pekat berkilat. kalau nak pekat kurangkan air, tambah kastad..ataupun pandai2 la adjust sendiri . kalau tak ikut je yang ni,...tapi lembik sikit, kalau nak manis tambah gula , kalau tak suka manis, kurangkan gula..tapi yang ni manis2 buah je...
4. then curah atas lapisan kek tadi. biar kejap.
5. pastu letak fruit cocktail atas lapisan kastad tadi..lagi banyak lagi power...
6. last sekali masak jelly nona..boleh pilih perisa yang disukai... basa aku pilih strawberi atau blackcurrent...kalau pilih oren ,nanti colornya sama ngan kastad...tak menyerlah la plak...cara masak jelly , tengok sendiri la kat kotak tu...ehehh...tapi seingat aku, bubuh je air ngan semua dalam paket tu...panaskan kejap sehingga didih..then tuang la atas kastad tadi..tapi hati2 jangan sampai fruit cocktail tu hanyut pulak...ehehh...


No comments:

Post a Comment