Wednesday, September 28, 2011

italian rainbow cake



akhirnya terhasil juga kek yang dah lama nak buat ni.Saya buat sempena hari jadi zulaikha yang ke 8.. walaupun color rainbow tak ikut syarat tapi colorful pun sudah cukup menarik...


tengok2 bila nak guna color biru dah habis, kena la ganti dengan color koko...ada ke pelangi koko?...eheheh...janji colorful.....

puashati selepas lama saya mencari resepi untuk kek ni....akhirnya jumpa, tapi tak dapat juga nak follow resepi itu :
adunan kek yang digunakan adalah cake mix- utk 2 adunan kek...saya keliru bila hanya terjumpa cake mix perisa pandan, kopi, etc.
maka disebabkan dah lama terpendam nak buat ni, akhirnya saya guna saya resepi kek mentega yang biasa saya buat cuma ubah dari segi warnanya saje.
perbezaannya hanyalah dari segi memasak kek ni dimana setiap warna berlainan diletakkan dalam 6 (kalau nak guna 6 kaler) loyang yang berlainan.
then bakar la mengikut giliran masing2 selama 15-20 minit. 17 minit rasanya dah cukup cantik...

bila sudah masak dan sejuk, lapislah setiap lapisan itu dengan icing satu per satu.




ini kek yang sudah dilitupi salji....ehehe...icing...nampak comot sikit sebab icing tu beli je...nyaris2 cukup.(alasan je..sebenarnya fail bila main dengan icing ni) walaupun cadangan asal nak buat topping sendiri tapi tengok2 sudah tarikh luput....punya la lama tunggu kek ni nak dibuat sampai habis tarikhnya....maka nak cepat saya pun beli la....dalam 300 g....ngam2 je dengan sebiji kek ni..next time kena guna 400-500 gg baru banyak sikit icingnya...boleh cover line..



macam pancake color2 pulak...
Hepi betul dapat buat kek ni...zulaikha pun hepi juga dapat kek colorful ni...selamat hari jadi zulaikha...muah2


besday girl in purple di sebelah iskandar....dan best friends...fudhla and lubna...

1 comment:

  1. salam singgah,

    sedap nye kek..saya pantang tengok, mesti nak try makan :)

    ReplyDelete