Wednesday, January 6, 2010

khasiat madu lebah


hari ni ada la plak orang dari cameron datang jual madu lebah. Ada 3 jenis madu lebah yang dijual...madu lebah yang dibela, madu lebah liar (asli) dan madu lebah kelulut...(gambaa kat atas ni). masa orang tu nak suruh aku beli..macam2 khasiat lebah dia cerita.
kalau nak pastikan madu tu asli, hari panas pun boleh meletup dari botol.., penah jadi pon kat aku. masa tu letak je atas meja., tiba2 bunyi letupan kecil..ehehh..abis madu tu meleleh keluar. tapi madu lebah asli ni tak leh letak dalam peti ais, hilang khasiatnya cerita pakcik tu lagi, ...aku pun catat la lagi...jadi ini la antara yang aku sempat catat dari pakcik tersebut....sebab pakcik tu cite laju sangat..agaknya hari ni ppun dah beribu kali dia cakap benda sama..dah hafal sakan...ehehhe..

ini la antara khasiat dan cara amalannya, menurut pakcik tu.;
asma
5 sb ais krim soda
1 sb madu lebah
-makan pagi dan malam
batuk
limau nipis
asam jawa
garam
1 sb madu lebah
-makan pagi dan malam



Minda
-kismis dan madu

yang lain...aku tak fokus sangat, sebab aku target untuk batuk dan asma je....ada gak pakcik tu cite pasal nak kurangkan sakit pinggang, sakit jantung dan kencing manis, tapi aku tak catat ...

2 comments:

  1. Salam cikgu...
    Akak pun selalu stand-by stok madu kat umah...maklumlah umur makin ke depan ni, dah mula sakit sana sakit sini...hehe
    Tapi akak tak pernah try lagi madu yang kaler puteh canggini...selalu pakai madu Khaula je...
    Tq ya cikgu berkongsi info yang madu takleh letak dalam peti-ais...akak tak tau selama ni... :)

    ReplyDelete
  2. salam kfzi.....saya nak sebut 'madu ' takut skit...kena sebut madu lebah...ehheh...double meaning tuh.. bole, kalu nok letok dalam peti ais, tak dok sapo nok maroh..tapi ile la khasiat dan power madu lebah tu...tapi ado ore lain pulok kato, kalu nok tau asli ko dok madu leboh tu, letok dalam peti ais..kalu beku tiruan la tu..

    ReplyDelete